Wednesday 10 April 2019

HILANG AKAL

Hilang akal! Begitulah tahap kesan trauma yang saya alami sendiri semasa pergolakan rumah tangga ketika usia menginjak ke angka 33 tahun. Ketika itu, saya bercakap, menangis dan gelak-gelak seorang diri namun masih ada secebis waras sehingga saya sedar saya berkelakuan tidak stabil masa itu. Setiap malam saya telah mengalami kesedihan melampau dan menangis sehingga tertidur dan kerap juga mengalami kesukaran tidur malam.

Selain terasa seperti hilang akal, saya kehilangan berat badan yang mendadak dan hilang fokus di tempat kerja sehingga akhirnya diberhentikan kerana prestasi yang merundum. Saya juga mengalami keletihan melampau sehingga sering terlelap di tempat kerja. Keadaan kemuncak kesemua ini adalah serangan panik sehingga menggeletar seluruh badan serta dada berdegup kencang dan dalam posisi  saya duduk memeluk lutut itu, saya telah merasai rasa ketakutan melampau! Dan paling menyedihkan apabila dikenang semula adalah lintasan-lintasan ingin mengambil nyawa sendiri yang sering hadir. Saya hendak membunuh diri! Astagfirullahalazim! Betapa lemahnya saya saat itu.

Tentu anda tertanya-tanya apakah puncanya sehingga saya mengalami keadaan-keadaan yang membuntukan tersebut?

Saya jadi begitu kerana tekanan hidup yang bersangatan. Keadaan mental yang tidak stabil kerana kehidupan rumah tangga yang kacau-bilau. Terlebih dahulu, kisah ini diceritakan untuk memberikan pengajaran dan bukan untuk memburukkan mana-mana pihak. Saya sendiri insan lemah dan banyak kekurangan daripada pelbagai sudut.

Baiklah akan saya ceritakan dalam entri seterusnya kenapa semua ini terjadi daripada pandangan dan perspektifku yang kini lebih terbuka dan menghampiri sifat redha atas ujian yang berlaku. Semoga kisah yang saya akan nukilkan menjadi iktibar buat mereka yang dilanda ujian yang serupa!

No comments:

Post a Comment