Thursday 18 April 2019

SILENT TREATMENT

Sungguh akibat berdepan dengan situasi tekanan emosi, keadaan fikiran saya menjadi bercelaru sehingga pada satu ketika saya merayu kepada mereka untuk bawa saya pergi berubat dengan pengamal perubatan Islam. Saya benar-benar menyangka diri sayalah yang perlu diubati kerana sering menyebabkan madu saya berkecil hati dengan kata-kata saya. Saya juga menyangka saya dipengaruhi oleh makhluk halus apabila tidak tahan berada di rumah itu. Sebenarnya, saya tidak tahan berada dalam suasana toksik di rumah tersebut.

Saya perhatikan diri saya yang dahulu, begitu alergi apabila menerima 'silent treatment'. Iaitu layanan yang berbentuk 'zero', tanpa komunikasi daripada pihak lagi satu, hatta reaksi marahpun daripadanya. Saya segera akan merasa seakan hilang arah. Balik kerja, apabila madu berdiam diri, saya akan mencari kesempatan untuk memohon maaf untuk sesuatu yang saya tidak pasti. Apa salah saya, saya tertanya-tanya. Namun saya tetap menyusun sepuluh jari, merayu-rayu untuk mendapat kemaafannya. Natijahnya lagi, saya kerap ingin lari dari rumah tersebut, apabila dirinya tidak memberikan respons! Sungguh aneh, dek kerana terdesak untuk diterima, saya menjadi seperti seorang anak kecil yang merajuk! Tetapi setiap kali itulah saya dipujuk untuk kembali dan diberi amaran agar tidak menceritakan kepada ibu bapa saya. Itulah permainan emosi yang harus saya lalui ketika itu.

Pendirian saya ketika itu adalah untuk mempertahankan perkahwinan saya. Itu sahaja yang saya fikirkan siang dan malam, bagaimanakah saya dapat menyelamatkan perkahwinan ini. Dalam masa sama, saya cuba berterus-terang dengan madu kerana takut dengan suami dan dalam masa yang sama saya telah menjadi terlalu bergantung dan percaya pada madu. Saya berkonfrontasi dengannya akan tindakannya dan setiap kali itulah saya meminta maaf jika saya tersilap dalam bertingkah laku. Katanya dia alami 'mood swing' sebab itu dia 'silent treatment' saya.

Alangkah hairan juga, apabila saat saya mengadu akan diri saya yang diabaikan dan sering dimarahi dengan harapan untuk meraih secebis simpati, nuansa syahdu bertukar ribut apabila, saya tiba-tiba tersuluh menjadi watak antagonis dan dituduh memarahi madu sedangkan saya hanya mengadu nasib. Begitulah kitaran yang berulang sehingga saya akhirnya melepaskan kendali dalam keadaan saya terduduk di dasar paling bawah namun dalam keadaan terbit rasa bersedia untuk bangkit kembali! Walaupun ketika itu saya belum nekad sepenuhnya, namun hati berdetak, "Sampai bila aku jadi macam ni?"

No comments:

Post a Comment