Thursday 18 April 2019

VICTIM BLAMING

Saat paling meremukkan hati seorang wanita bukan saat dirinya diherdik dan dimarahi tetapi saat diabaikan, seakan tidak ada nilai di sisi orang tersayang. Hina dan tidak berharga adalah gambaran perasaan diri wanita apabila disisihkan mereka yang dikasihi. Apabila diasak pula dengan perkataan kejam iaitu pembohong dan penipu, tidak mungkin ada wanita yang tidak terkesan dan silap-silap boleh menjadi gila dek kerana tertekan. Bukan diri ini tidak pernah bertindak, namun mungkin kelihatan tindakanku adalah pasif kerana kecintaan saya terhadap yang dinamakan kedamaian dan kebencian saya terhadap sebarang unsur konflik.

Menghadapi jerih deraan emosi ini, saya sempat merujuk kepada kumpulan sokongan khas untuk wanita berkeluarga poligami. Saya mengharapkan agar mendapat nasihat daripada pihak yang mengalami sendiri hidup berpoligami. Syukur saya masih boleh berfikir dengan baik untuk memperbaiki keadaan hidup. Niat saya ketika itu adalah memperbaiki diri sambil memperbaiki keadaan rumah tangga saya. Syukur juga kerana terdapat banyak nasihat yang meminta saya bersabar dan memperbaiki keadaan. Namun terselit unsur 'victim blaming' apabila seorang ahli grup secara personal menyatakan seolah sayalah yang bersalah kerana membuat suami marah.

Bukanlah saya mengharapkan sangat orang terus menyebelahi saya ketika itu, namun rugikah jiwa  kita jika menghulurkan empati terhadap orang yang melalui kesukaran. Daripada apa yang saya hadapi inilah, saya belajar untuk duduk dalam kasut orang terlebih dahulu apabila mereka datang mengadu kepada saya. Tidak terus menghukumi namun belajar membaca situasi seakan kita yang berada di tempatnya. Ada juga hikmahnya apabila orang tidak menyebelahi kita semasa menghadapi cabaran; sekurang-kurangnya tahap empati saya dapat bertambah untuk membantu memberi sokongan kepada orang lain selepas ini. InsyaAllah biiznillah!


No comments:

Post a Comment