Wednesday 10 April 2019

RENJATAN EMOSI

Kenapa saya hampir kehilangan akal sehingga tahap bercakap seorang diri? Inilah yang dinamakan pengalaman trauma atau renjatan emosi akibat peristiwa-peristiwa yang menyakitkan.Saya sering dimarahi dan dibentak apabila tercetus konflik demi konflik dalam rumah tangga. Oh ya, saya belum memberitahu kisah rumah tangga saya lagi. Saya adalah isteri kedua dalam sebuah rumah tangga poligami. Tunggu! Jangan menghakimi saya sebagai 'perampas' kerana saya telah dilamar oleh 'sahabat' saya untuk menikahi suaminya.

Kisah menjurus kepada perkahwinan ini akan saya ceritakan secara ringkas sahaja. Asalnya saya adalah bersahabat baik dengan madu dengan persahabatan 'instant' iaitu kami berkenalan melalui pertubuhan dakwah yang kami sertai. Hubungan kami menjadi terlalu rapat seperti adik-beradik dan saya jatuh hati pada anak-anaknya kerana saya memang sukakan kanak-kanak. Sehinggalah dalam tempoh bersahabat, saya berkongsi cita-cita saya untuk membuka pusat didikan kanak-kanak dan dia turut berminat dan akhirnya dia menyatakan hasrat untuk melamarkan saya untuk berkahwin dengan suaminya atas sebab ingin menjadi rakan kongsi bersama.

Betapa naifnya saya ketika itu. Walaupun saya telah menolak dan suaminya juga tidak mahu, namun akhirnya, setelah beberapa lama kami dipujuk, kami berdua bersetuju. Dan setahun kemudian kami bernikah setelah melalui beberapa ujian dengan mendapat restu keluarga saya dan suami namun, tidak dihalang oleh keluarga isteri pertama.

Apapun, saya percaya bahawa semua sudah tertulis dalam Lauh Mahfuz. Bahkan saat buku ini ditulis saya dalam proses penceraian dan saya mohon doa pembaca semoga saya terus redha dengan ujian ini. Izinkan saya buat 'flash back' dalam bentuk penceritaan di bawah agar anda memahami situasi yang saya alami.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Kau ni memang penipu! Kau memang tak ikhlaskan selama ini!"Jerit suami ke mukaku. Dituding-tuding telunjuknya ke mukaku dengan mata membulat. Pen yang berada di tangannya dibaling kerana terlalu marah dan terpelanting, hampir mengenaiku. Aku hanya membukam kerana merasa takut. Hendak menangis tetapi tidak terkeluar air mata. Situasi 'fight or flight' sebegini sangat digeruniku yang bersifat 'introvert'. Badan seakan membeku, serba keliru untuk merespons kerana takut menambah minyak kepada bara dalam hati sang suami.

Maduku hanya memerhatikan dan sesekali mencelah. Dialah yang mengadukan kepada suami mengenai perselisihan faham antara kami sehingga suami marah kepadaku. "Kau dengar tak ni?", tanya suamiku kerana aku hanya berdiam diri. "Apa kau cakap dengan kakak kau, kau ni memang tak kenang budikan?" Bentak suamiku. Dia menggelarkan 'kakak' buat maduku. Aku merasa tersangat sedih, hanya Allah sahaja tahu perasaanku yang hancur lebur ketika itu. Banyak lagi yang dipersoalkan suami mengenaiku, misalnya tentang niat sebenarku mengahwininya. Seingatku, aku sudah banyak kali peristiwa sebegitu berlaku dalam tempoh hanya beberapa bulan aku masuk ke dalam keluarga tersebut.

Setelah beberapa ketika memarahiku, suami keluar dan di kesempatan itu, madu mengarahkanku pergi meminta maaf kepada suami. Aku menuruti dan memohon keampunan suamiku dan aku diminta untuk berjanji agar tidak mengulanginya. Aku dipesan supaya tidak mengecilkan hati maduku. Aku lega kerana konflik ini selesai namun dalam masa sama terasa diperlakukan seperti anak kecil. Aku terasa hanyut dalam realiti perkahwinan poligami yang tempang. Aku sentiasa dalam keadaan bagai kata pepatah 'walking on eggshells'. Hatiku sentiasa timbul kerisauan jika tersilap cakap, bergurau atau bertindak tentu aku akan dimarahi. Begitukah alam rumah tangga yang perlu kutempuhi terus. Allahu Allah! Aku cuba mengingati Allah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Begitulah keadaan yang kerap berlaku dalam rumah tangga kami. Keadaan setelah peristiwa dimarahi kelihatan seakan pulih sehinggalah terulang kembali dalam waktu berlainan. Kebanyakan waktu, anak-anak tidak dibiarkan melihat dan mendengar pertelingkahan kami, namun kadang-kala mereka sempat memerhatikan ketika saya dimarahi. Betapa malunya saya, sedangkan saya amat rapat dengan mereka sebagai ibu tiri yang turut membantu menjaga mereka. Kadangkala atas hal-hal kecil saya dimarahi. Misalnya, saya tersilap bergurau dengan anak mereka justeru akan diadukan dan saya dimarahi oleh suami.

Saya faham suami pening dengan keadaan kami yang sering berselisih! Apa tidaknya kami tinggal serumah: saya dan madu! Ini kerana keadaan ekonomi suami yang belum mengizinkan buat kami tinggal berasingan. Namun hanya kerana punca-punca kecil saya dimarahi. Justeru, emosi saya sedikit sebanyak terasa terdera sehingga mengalami simptom tekanan dan kemurungan!

Mulanya saya terkejut dengan keadaan ini namun lama-kelamaan kerana sudah terlalu kerap dimarahi saya menerima keadaan ini. Semua ini memberi kesan kepada keadaan diri saya secara emosi, minda malah fizikal saya turut sering jatuh sakit. Saya kerap demam, pernah sekali hampir masuk wad kerana daya tahan badan yang agak lemah.

Keadaan memburuk sehinggalah satu masa yang begitu meremukkan saya dan dalam masa sama menyelamatkan saya! Akan saya ceritakan apa yang terjadi sehingga saya tegar untuk bertindak!

No comments:

Post a Comment